STOWARYSZENIE POMOCY DZIECIOM I MŁODZIEŻY – OŚRODEK „DZIAŁAJ LOKALNIE”.
JAK AKTYWNIE DZIAŁAMY NA RZECZ DOBRA WSPÓLNEGO.
JAK AKTYWNIE DZIAŁAMY NA RZECZ DOBRA WSPÓLNEGO.
Wieści z projektów.
„Nauka łucznictwa tradycyjnego, formą aktywizacji i sposobem realizacji marzeń"
„Nauka łucznictwa tradycyjnego, formą aktywizacji i sposobem realizacji marzeń"
Realizator: Uczniowski Klub Sportowy ,,Technik Ruciane-
Nida".
Celem projektu było stworzenie toru
łuczniczego, na którym prowadzone są aktualnie regularne treningi nauki
łucznictwa tradycyjnego. Dla dobra wspólnego została nawiązana współpraca ze
środowiskami łuczniczymi z województwa warmińsko-mazurskiego.
Uczestnicy projektu poszerzali
wiedzę z zakresu kultury i historii łucznictwa w Polsce i na świecie, utworzyli
sekcję łuczniczą, która uczestniczyła w bitwie na Polach Grunwaldzkich,
brała też udział w zawodach ogólnopolskich – o Puchar Polski w 3D w Dobrym Mieście.
Poprzez zabawę i wspólne spotkania mieszkańcy mogli lepiej poznać się. Zainteresowana młodzież, poprzez udział w zawodach łuczniczych nauczyła się odpowiedzialności i samodzielności oraz podejmowania decyzji.
„Młodzi mechanicy ".
Realizator: Grupa nieformalna Motto Klub „Zielony Junak".
Grupę pasjonatów starych motorów, połączona
wspólną pasja i zamiłowaniem do motoryzacji, utworzyła Klub Motocyklowy Zielony
Junak. W ramach projektu uczestniczyła w wykładach i spotkaniach promujących
bezpieczną jazdę motocyklem. Wyremontowała stary, nieużyteczny garaż, i
utworzyła warsztat, w którym spędzała wolny czas na renowacji oraz przywracaniu
świetności starym jednośladom. Własną pasją zarażała i zachęcała kolegów do
wspólnego majsterkowania i zaszczepiała innym zamiłowanie do motocykla.
Podczas spotkania otwartego, liderzy grupy urządzili pokaz złożenia motocykla.
Dużym zainteresowaniem cieszył się też Dzień Otwartego Motto Klubu, podczas
którego odbył się pokaz starych motocykli.
Głównym celem projektu było przekazywanie zamiłowania i propagowanie wśród młodych ludzi motoryzacji od strony „rozważnego motocyklisty”, rozwijanie pasji do motocykli oraz popularyzacja Motto - Klubu na terenie gminy. Uczestnicy projektu pokazywali mieszkańcom gminy Ruciane-Nida i okolic, że motocykle są bezpieczne, że warto odrestaurować stare motocykle i łączyć przyjemne z pożytecznym, czyli wspólnie naprawić pojazd i wspólnie spędzać czas na zlotach motocyklistów. Poprzez zorganizowanie pokazów starych motocykli i Dnia Otwartego Klubu „Zielony Junak” nawiązały się nowe więzi społeczne, nastąpiło wzmocnienie społeczności lokalnej.
„Od
seniora do aktora"
Realizator: Stowarzyszenie Dzieci Wojny w Polsce Oddział w Mrągowie Zarząd Gminny w Pieckach „Iskierka Nadziei".
Celem projektu była aktywizacja osób starszych poprzez kultywowanie tradycji i kultury mazursko-kurpiowskiej, przekazywanie młodemu pokoleniu zanikającej gwary, zwyczajów, obrzędów oraz folkloru Mazur i Kurpi. Dobrem wspólnym w tym projekcie była międzypokoleniowość - współpraca i integracja seniorów z młodzieżą. Działania projektowe skierowane były na aktywizację mieszkańców gminy Piecki, starszych i młodszych, oraz promowanie kultury i zwyczajów regionu Warmii i Mazur. Seniorzy 60+ aktywnie spędzający jesień życia, założyli zespół teatralny, do którego zaprosili młodzież. Uruchomili warsztaty muzyczne, literackie, scenograficzne, kostiumowe, teatralne. Bardzo szybko, podczas spotkań warsztatowych nawiązały się więzi międzypokoleniowe, nastąpiło ożywienie życia codziennego. 30-osobowa grupa uczestników projektu dociera do ludzi w różnym wieku, zdobywając ich serca.
„Jak tam być Galindem"
Realizator: Stowarzyszenie „roZruSZnik" przy ZSZ w Piszu.
Głównym celem projektu była integracja społeczności lokalnej poprzez zorganizowanie cyklu szkoleń i warsztatów o tematyce historyczno-kulturoznawczej na temat pradziejów Mazur. Dobrem wspólnym była promocja alternatywnych form spędzania wolnego czasu poprzez uczestnictwo w spotkaniach angażujących mieszkańców w tematykę historyczną.
Działania projektowe oparte zostały o spotkania w formie zajęć teoretyczno-praktycznych o Galinach i były skierowane do grupy młodych pasjonatów historii regionu, Warsztaty odbywały się w szkołach piskich i połączone były z wizytą studyjną w wiosce Galindów w Iznocie. Tam, odbyły się warsztaty malowania ciała wojownika, warsztaty wykonywania biżuterii oraz ubiorów naszych przodków. Odbyły się też warsztaty muzyczne połączone z grą na bębnach, spotkania z pieśnią i legendami o Galindach. Dużą atrakcją projektu były zajęcia animacyjne - polowanie i łucznictwo oraz gotowanie po galindowsku. Zajęcia miały na celu przybliżyć realia życia naszych najstarszych mieszkańców. Następnie, przeszkolona grupa młodych ludzi, „zarażona” kulturą Galindów, szerzyła zdobytą wiedzę i prowadziła animacje odwiedzając szkoły i przedszkola.
„Młodzi z charakterem”
Realizator: Grupa wsparcia- Coraggio
Projekt odpowiadał na paląca potrzebę edukacji młodzieży i dorosłych w zakresie uzależnień (narkotyki, alkohol i komputer/Internet) i polegał na powołaniu Grupy Wsparcia - Grupy Streetworkerów. Myślą przewodnią projektu było tworzenie postaw sprzyjających partnerstwu, solidarności, odpowiedzialności i samopomocy w społeczności lokalnej oraz radzeniu sobie z problemami.
Grupa liderów została profesjonalnie
przeszkolona do pracy z młodymi ludźmi eksperymentującymi lub uzależnionymi od
środków psychoaktywnych. Na zakończenie projektu odbył się koncert połączony z
warsztatami profilaktyki uzależnień - Rap Pedagogii w wykonaniu Dobromira
Makowskiego z Fundacji „Krok po kroku”.
„Rośniemy
razem z roślinami"
Realizator: Podstawówka Orzysz z inicjatywą.
Projekt były odpowiedzią na
potrzebę edukacji ekologicznej społeczeństwa szkolnego i lokalnego z gminy
Orzysz, w zakresie kształtowania postaw proekologicznych, prowadzenia aktywnej
edukacji ekologicznej w terenie, podejmowania działań na rzecz ochrony
środowiska. Dobrem wspólnym było utworzenie ogrodu/sadu, który stał się
miejscem do prowadzenia zajęć przyrodniczych w naturalnym środowisku oraz
umożliwił aktywizację i integrację społeczności szkolnej i lokalnej do działań
na rzecz zrównoważonego rozwoju własnej miejscowości.
Projekt dotyczył utworzenia ogrodu/sadu jako miejsca do edukacji ekologicznej. Po wstępnych warsztatach ekologicznych, uczestnicy projektu zaprojektowali ogród i wyznaczyli miejsca, którym przyporządkowali nazwy: Młody ogrodnik, Kwiatowa rabata, Szkolny zagajnik i Szkolny sad. W Młodym ogrodniku znalazły się rośliny i krzewy owocowe tj. agrest, porzeczka, poziomka, truskawka, malina. Na Kwiatowej rabacie posadzono zawilce wielkokwiatowe, konwalię majową, scyllę, pierwiosnki, sasanki. W Szkolnym zagajniku posadzono paprocie, mchy oraz rośliny iglaste i liściaste. W Szkolnym sadzie zaś posadzono drzewa owocowe: jabłoń, gruszę, śliwę, czereśnię, wiśnię. Zostało też utworzone miejsce do zajęć ze stołami i ławami, czyli Zielona polanka. Przy pracach ogrodowych pracowali wszyscy uczniowie szkoły, przedszkolaki, rodzice dzieci oraz społeczność lokalna. W trakcie prac miały miejsce pogadanki, spotkania z leśnikami. Odbył się też konkurs na najładniejszą rabatę.
Utworzony, z udziałem społeczności szkolnej i lokalnej, ogród/sad stał się miejscem spotkań mieszkańców, miejscem edukacji przyrodniczo-ekologicznej. Ogród umożliwił prowadzenie zajęć przyrodniczych nie w salach lekcyjnych, lecz w naturalnym środowisku. Umożliwił systematyczną obserwację wzrostu roślin i wzbogacił możliwości edukacyjne miejscowości. Przyrodnicza ścieżka edukacyjna w ogrodzie/sadzie zwiększyła liczbę terenów zieleni w mieście, a co ważniejsze, zintegrowała i nauczyła mieszkańców odpowiedzialności za coś, co stało się ich wspólnym dziełem. Utworzony ogród jest też wzorem do naśladowania dla mieszkańców innych gminy, przykładem do tworzenia kolejnych terenów zieleni, do urządzania swoich przydomowych terenów i dbania o nie.
„Działajmy
razem"
Realizator: Stowarzyszenie „Marudy".
Celem projektu „Działajmy razem"
było organizowanie czasu wolnego oraz pobudzanie aspiracji poznawanych dzieci i
młodzieży poprzez obrazowe i doświadczalne wyjaśnianie zjawisk zachodzących w
rzeczywistości, korzystanie przez dzieci i młodzież z różnych źródeł informacji
oraz technologii informacyjnej, kształtowanie wśród dzieci i młodzieży
umiejętności współpracy z rówieśnikami, wymiana doświadczeń i korzystanie z
„mądrości ludowych" starszego pokolenia.
Projekt rozwijał poczucie współodpowiedzialności za powierzone zadania, poczucie przynależności kulturalnej do społeczności lokalnej oraz odpowiedzialność za młode pokolenie – jego rozwój i start w dorosłość z wykorzystaniem możliwości lokalnego potencjału ludzkiego i materialnego. Ważnym aspektem dobra wspólnego była aktywizacja dzieci i młodzieży, tchnięcie nowego ducha działania w lokalne środowisko wiejskie, współpraca świetlic wiejskich ze Stowarzyszeniem Marudy na rzecz uczącej się młodzieży.
Projekt rozwijał poczucie współodpowiedzialności za powierzone zadania, poczucie przynależności kulturalnej do społeczności lokalnej oraz odpowiedzialność za młode pokolenie – jego rozwój i start w dorosłość z wykorzystaniem możliwości lokalnego potencjału ludzkiego i materialnego. Ważnym aspektem dobra wspólnego była aktywizacja dzieci i młodzieży, tchnięcie nowego ducha działania w lokalne środowisko wiejskie, współpraca świetlic wiejskich ze Stowarzyszeniem Marudy na rzecz uczącej się młodzieży.
Projekt zaprowadził dzieci i młodzież w ciekawy świat wiedzy opartej na obserwacji, doświadczeniu, na tym co można dotknąć, zmierzyć, a przez to wyrównać szanse edukacyjne i sprawić „by chciało się chcieć”. Dzieci i młodzież uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez grupę wolontariuszy, a pierwszym rodzajem zajęć było wykonywanie prac w postaci pomocy naukowych. Spotkania odbywały się w Zespole Szkół im. Michała Kajki w Dąbrówce. Drugim rodzajem zajęć były spotkania w świetlicach wiejskich w Drozdowie, Cierzpiętach oraz w Dąbrówce. Działania miały na celu doskonalenie umiejętności informatycznych oraz wyłonienie grupy ekspertów, która przygotowała prezentację multimedialną na podsumowanie działań projektowych. Zajęcia te były pierwszym krokiem do integracji środowiska szkolnego z lokalnym, a współprowadzącymi zajęcia były panie z Kół Gospodyń Wiejskich. Kolejnym krokiem było tzw. „Zdrowe śniadanie”, czyli posiłki ze zdrową żywnością. W trakcie przygotowywania posiłków była okazja do wymiany doświadczeń między młodym pokoleniem i tym troszkę starszym. Działanie to przyczyniło się do propagowania zdrowego stylu życia oraz wdrażania nawyków jedzenia przemyślanych i zdrowych posiłków.
Projekt rozwijał poczucie
współodpowiedzialności za powierzone zadania do wykonania, poczucie
przynależności kulturalnej do społeczności lokalnej oraz odpowiedzialność za
młode pokolenie – jego rozwój i start w dorosłość, a także
możliwość spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem możliwości lokalnego
potencjału ludzkiego i materialnego. Przede wszystkim uczestnicy projektu
nauczyli się współodpowiedzialności i umiejętności współpracy z rówieśnikami i
dorosłymi. Młodzież szkolna potrafi lepiej zagospodarować swój czas wolny oraz
zmieniła swoje nastawienie do rzeczywistości i uwierzyli we własne możliwości
rozwoju i edukacji. Jednym z efektów są również pomoce naukowe wykonane przez
uczestników. Młodzież oraz starsi mogli podzielić się wiedzą i doświadczeniami.
Cała społeczność lokalna została wdrożona do zdrowego odżywiania się.
„Razem Weselej".
Realizator: Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawny „Berezda"
Głównym celem projektu był wzrost
aktywności osób starszych i niepełnosprawnych, integracja
międzypokoleniowa oraz udział lokalnej społeczności w życiu kulturalnym naszego
miasta. Dobrem wspólnym projektu było propagowanie zachowań zapobiegających
wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i starszych poprzez nawiązanie
współpracy na linii seniorzy - osoby niepełnosprawne.
Pierwsza prezentacja dorobku wypracowanego w ramach projektu odbyła się w Domu Kultury w Rucianem-Nidzie. Zabawne i barwne przedstawienie „Kopciuszek” zachwyciło zgromadzoną widownię (około 100 osób) i pobudziło do żywiołowej reakcji. Zachwyt wzbudził także wernisaż prac plastycznych – przedmioty zdobione techniką decoupage.